サルでもわかる、高校英語教室

〜センター試験英語解答テクニック!〜

高校英語教室センター試験英語目次ビジュアル問題−図の選択

第5問 ビジュアル問題−図の選択

次の文は、同一の状況について二人の人物がそれぞれの観点から述べたものである。 文章を読み、下の問いの(   )に入れるのに最も適当なものを、下の1〜4のうちから一つ選べ。

Witness A: I was standing at the bus stop opposite the gas station on Route 300, a four-lane road. That had always been a dangerous area, but it's safer now because they recently put in traffic signals. There were two vehicles on the road approaching the signal. One was a small farm truck and the other a brand-new sports car. It was getting dark but the heavy rain had just stopped and there were no other cars around. Anyway, the truck and the sports car were driving side by side when the car started to swerve from side to side. I think the truck may have moved slightly to stay away from the car, but I'm not sure - I couldn't take my eyes off the car. The signal was red, but instead of slowing down, the car sped ahead rapidly. The driver was going to go through the intersection when the light was red! And that's when a van suddenly came into the intersection from the far side. It looked like they were going to hit, but they both turned away from each other at the last second and avoided a crash. But then the back doors of the van opened up and hundreds of soccer balls spilled out.

Witness B: I was walking on the side road toward Route 300 - coming to the intersection. I noticed that they had put up signals near the service station. This should help make the intersection safer. Suddenly, a van came up from behind me. It was strange - I could see inside the van and it was full of soccer balls! I had never seen anything like that before. Anyway, as the van was approaching the signal, the light turned from green to yellow. But the driver went faster when he should have slowed down - he drove into the intersection where he almost hit a sports car. It was so lucky - the man was able to turn to the right and miss the car. I think the sports car turned too. Fortunately, there was no accident, but there were soccer balls all over the place.


Which of the following illustrations is the most appropriate for the reports above? (  )

2010年センター試験第5問の図

サル
よし、頑張って読んでいくぞ・・・・・・何を言っているのか分からなくなりました。

ニワトリ先生
うーん・・・その原因はいろいろあるんだろうけれど、
代名詞が指すものを把握し切れていないんじゃないかな?

サル
それは確かにあるかも・・・

ニワトリ先生
こういった図を選択させる問題では登場人物などの行動を
それぞれ正確に把握することが必要になります。
その対策としてこのような方法はどうでしょう?
ポイント登場人物(登場するもの)ごとに異なるしるしを決めて、
   それを代名詞にも振って(○△□などで囲むなど)読む

サル
ふーん、じゃあ騙されたと思ってその方法でやってみるか。
この問題で言えば truck を赤sports car を青van を緑、でしるしをしてみるね。

ニワトリ先生
いまいち判断がつかないところは「?」とかしておくと後で見直しやすいよ。
正直そのところが解答に関係しなかったりすることもあるから、
代名詞が何を指すかがあまり分からなかったとしても、考えすぎないでね。

サル
ちょっとAさんの方が自信ないやつもあったけど
とりあえずしるしをつけながら読み終わったよ。

ニワトリ先生
では、図を選んでみようか。
trucksports car のどちらが交差点に突っ込んでいったの?

サル
えっと・・・sports car だね。Aさんの話ではそうだったよ。

ニワトリ先生
Bさんの話しでは van はどっちから来たの?

サル
えっと・・・Bさんの後ろから来たって言ってたね。
ということは正解は「4」だね。

ニワトリ先生
何がどうしたのか? をしっかり把握することが大切だったね。

センター試験第5問 ビジュアル問題−主張を表す言葉へ進む
センター試験第4問B 広告などへ戻る
高校英語教室トップへ

間違いなどありましたら、受験勉強研究ネットワーク LEVEL UPまでご連絡下さい。




AMAZON

高校英語対策
高校英語[文法]対策
高校英語[単語]対策
高校英語[長文]対策
[センター試験]英語対策
高校英語文法[実践演習]
高校英語Q&A
高校英語文法[確認テスト]
高校英語[用語集]


Copyright © 2004 サルでもわかる、高校英語教室 All Rights Reserved.